Melyik a legjobb klíma

Bevezető

Sokszor megkapjuk azt a kérdést, mikor kimegyünk helyszínre felmérni a lehetőségeket, mondjuk meg őszintén, melyik a legjobb klíma? Tényleg gyakori kérdés, ezért most ezt a kérdéskört tárgyaljuk meg röviden, célratörően, a végén megnevezve egy márkát, mely nem annyira közismert, de ténylegesen joggal van versenyben a legjobb gyártó címéért.

 

 

Tehát akkor melyik a legjobb klíma? Amelyiknek jó neve van? Esetleg amelyik neves háztartási berendezések gyártója? Minél drágább, annál jobb? Vagy a legolcsóbb, mert nem kerül sokba, és az is hűt?  Nos, ezek egyértelműen nem a leghelyesebb közelítési módok, ettől függetlenül a kérdésre szerintem egyszerű a válasz.

A megoldást ott kell keresni, hogy minden gyártó/forgalmazó saját maga ismeri az általa tervezett/gyártott berendezéseket, ismeri a képességeit, ezért valóban sok esetben az ár is árulkodó lehet. Azonban az ár nemcsak a minőségtől függhet, lehet, hogy az adott cég nem tud elég költséghatékonyan gyártani, így drágább lesz a terméke, mint amit a minőség alapján várnánk, tehát ha csak az ár alapján döntünk, lehet, hogy túlárazott terméket veszünk.

Ennek fordítottja is igaz: híres-neves gyártó belépő árkategóriában lévő (magyarán a legolcsóbbak közé tartozó) terméke több mint gyanús. Vagy annyira „leegyszerűsített”, hogy az már fáj, s ugyanazon összegért egy kevésbé híres gyártótól származó, ellenben sokkal jobb minőségű terméket vehetünk, magyarán a névért fizetünk, nem a tartalomért. Másik probléma lehet a beszerzés. Lehet, hogy több évet raktárakban állt, már elavultnak számít a berendezés, ezért olcsó.

Ami az árnál biztosabb kiindulási pont, az pedig nem más, mint a: GARANCIA, a JÓTÁLLÁS. Megismétlem: a gyártó ismeri legjobban termékét, ne legyen kétségünk, a mai mérnöki tudás birtokában pontosan kiszámítható, hogy egy berendezés minimum mennyi üzemórát képes elmenni meghibásodás nélkül, és igen, ehhez az információhoz (is) lövik be a garanciát. Gondoljunk csak bele, mi értelme van, ha a gyártó tudja, hogy 12 évig biztosan működik a berendezése, de csak két év garanciát vállal rá, miközben a konkurencia meg 5-öt. Komoly piacot veszíthet, és fog is. Azaz: aki két év működést garantál, az abban biztos, hogy gépei nagy része két évet el fog menni meghibásodás, teljesítményromlás nélkül.

Biztos, hogy a garnacia? Hiszen….

Az olvasó joggal mondhatja, hogy igen, de XY berendezés egyik ismerősömnél már 15 éve üzemel és semmi baja, pedig a gyártó mostani gépeire csak egy év garancia van. Ezzel a következő a baj: négy-öt év alatt is annyit változik az egyes alkatrészek felhasznált alapanyaga, más típusú alkatrészeket használnak, újításokat, szabadalmakat vezetnek be, többletfunkciókkal látják el a berendezéseket, szóval XY cég mostani berendezései alig hasonlítanak a 15 évvel ezelőttiekre, de az 5 évvel ezelőtt gyártottakra is. Természetesen a felhalmozott hosszú távú tapasztalat, ami egy gyártó neve mögött van, joggal kelt bizalmat a vásárlóban, de azért biztosabb információ, aminek hihetünk, maga a garancia, abból is a teljes körű.

Milyen garancia a jó garancia?

 A ”jó” garancia az a teljes körű garancia, amit „ingyen” adnak, maximum külön pénzbe nem kerülő dologért (ilyen pl. a regisztráció) cserébe. A pénzért meghosszabbítható garancia esetében elgondolkodhat az ember, nem azért kérnek-e plusz pénzt, hogy abból fedezzék a majdan felmerülő garanciális igényeket? Természetesen ez sem minden esetben igaz, pl. lehet e mögött éppen az is, hogy a garancia feltétele légkondicionáló berendezések esetében az ismétlődő (fizetős) karbantartás, s vannak, akik nem akarnak egy fillérrel sem többet áldozni a berendezésre, mint amennyiért megvették, üzembe helyezték nekik, s amennyi áramot fogyaszt. (Persze azzal nincsenek tisztában, vagy rosszabb: nem érdekli őket, hogy klímájuk két–három év után egyszerűen egy nagy penész-lerakat lesz.) A forgalmazó ezért úgy dönt, hogy enged az árból, így nyerve némi többlet eladást, aki meg garanciát kér, az fizesse meg az emelt(nek tűnő) vételárat. De lehet marketing fogás:  nagy méretű számokkal rá lehet írni az árcédulára a kisebb összeget, jelezve hogy a hasonló tudású konkurenciánál olcsóbb a termék, utána meg megsúgni a többletköltséget, mint nem kötelező opciót. Ön dönt. Sok oka lehet a fizetős garanciának, csak éppen soha nem fogjuk megtudni, hogy melyik az igazi, ezért jogos lehet kétkedve fogadni a fizetős garanciát.

Csúnya marketingfogás, hogy pl. 1+4 (vagy éppen 2+3) év garanciát egyszerűsítve 5 év garanciának tüntetnek fel. Az 1+4 év azt jelenti, hogy 1 év a teljes körű garancia, a további négy pedig bizonyos alkatrészekre (legtöbb esetben a kompresszorra) vonatkozik. A második évtől a kompresszoron kívül bármi elromlik, fizetős lesz a javítás. Bónuszként még az is lehet, hogy a kompresszor meghibásodása esetén is csak a cserealkatrészt adják ingyen, a javításért fizetni kell (elképzelhető, hogy hasonló összeget, mint a kompresszor ára). Ezek után belátható, hogy ez minden, csak nem öt év garancia. Arra is érdemes figyelni, hogy a Garancia valójában jótállás, vagy szavatosság, nagyon nem mindegy.

Akkor is: csak az ár számít, a többi duma

Biztos van olyan vásárló, aki az eddigiekre azt mondja: ok, egy év a garancia erre a berendezésre, én akkor is ezt veszem, többet nem áldozok rá, ha elromlik, majd megjavíttatom, akkor is olcsóbban kijövök. Nos, ezen kedves ügyfél akkor jön rá hogy nem működik a klímája, amikor használná, azaz valószínűleg nagy hőségben. Amennyiben ki tud csalni tavasszal-nyáron-ősszel bármilyen klímaszerelőt nem garanciális javításra, akkor valamit nagyon tudhat, ilyenkor aki él és mozog, meg aki félholt is, klímát telepít, nincs ideje javítgatni. Talán decemberben, vagy januárban. Bár elnézve az idei januári megrendeléseket, abban sem lennék biztos.  Ezzel korántsem állítom azt, hogy az egy év garanciával rendelkező klíma biztosan elromlik a garancia lejárta után rövidesen, csak egyszerűen a gyártója/forgalmazója nem bízik a saját terméke hosszú távú működésében. Nagyon fontos: nem a marketing szöveg számít, hanem ami le van írva. Gondolom sejti, mi lesz a reklamációja sorsa, ha két év garanciát vállal a forgalmazó, s három év múlva felhívja őket, hogy nem megy a klíma, de Icus Önöktől azt mondta telefonba, hogy „ááá, elmegy ez 20 évet is, nem kell azzal foglalkozni, hogy csak két év garancia van rá”. 

Másik oldalról nézve: ahogy az autók esetében, úgy (a fűtésre is használt) klímák esetében is igaz, nem a vételár a legnagyobb költség hosszútávon, hanem az energia felhasználás. Nem biztos, hogy az olcsó klíma tíz év összköltség tekintetében olcsóbb lesz, mint egy másik, amelyik többe került újkorában. 

Az eddigi információk alapján akkor, ha két év garancia van a berendezésre, akkor az két év múlva biztosan bedöglik? Természetesen egyáltalán nem biztos. Egyrészt a gyártók üzemórákban gondolkodnak, Ön meg pl. lehet, hogy sokkal kevesebbet használja a berendezését, mint az átlag, ezért az adott üzemóra Önnek több év alatt jön össze. Itt is lehet azonban egy buktató: a klimatizált helység körülményei. Hiába határozza el, hogy „ááááááá, én alig fogom majd beindítani a klímát”, ha történetesen déli fekvésű, hatalmas ablakos a helysége, kint nincs fa, ami árnyékolna, ráadásul a lakás falazata sem a legjobban szigetelt. Ilyen körülmények mellett majdnem biztos, hogy átlag feletti felhasználó lesz. Sőt, tovább megyek: egy lakáson belül is, ha több helység is klimatizált, lesz, amelyik jóval többet megy, min egy másik, lesz, amelyik kevesebbet. Más részt, egy szóval  sem állítom, hogy a két éves garanciával forgalmazott klíma nem működik akár 10 év múlva is, csak megismétlem: valamiért a gyártója/forgalmazója nem bízik a berendezése egy részében vagy egészében.

Erről a márkáról még csak nem is hallottam

Másik kérdés is felmerülhet: az általam nem ismert, valószínűleg kínai SDF klímára 5 év garancia van, a világhírű japán VBN klímára három, akkor a kínai a jobb? Egyfelől a válasz igen, amennyiben  4 év 3 hónap múlva az SDF-ben tönkre megy a vezérlőegység, akkor Önnek pénzbe nem kerül a csere, míg ha ez a VBN esetében történik, akkor bizony zsebbe nyúl, ezért az SDF gyártója motiváltabb, hogy ne menjen tönkre a klíma semelyik része, hiszen neki az pénzbe kerül. Másfelől: nem biztos, hogy Ön igényeinek megfelel az SDF klíma, Önnek tehát biztosan nem jobb.

 Itt jegyezném meg, hogy akkor is érdemes a garanciaidőket figyelni, ha olyan klímával találkozik, melynek márkája Önnek nem mond semmit. Vannak olyan feltörekvő cégek, márkák, típusok, melyek alig 15-20 évesek, csak a klímaiparban gyártanak, de szakmai berkekben már nagy elismertségre tettek szert, és már régen felküzdötték magukat a „noname” kategóriából a megbízható gyártó kategóriába. Erre a legjobb példák a C&H, Nord, vagy a Cascade. 100 év gyártási tapasztalatot nem tudnak ígérni, hosszú távon jól működő és relatíve olcsó klímát igen.

Meghibásodás = egyáltalán nem működik?

Még egy fontos információ: a garanciaidő azt mutatja meg, hogy a berendezése mennyi ideig fog az eladási paraméterekkel üzemelni, korántsem csak olyan probléma lehet, amitől a berendezés üzemképtelen lesz. Klímáknál tipikus, hogy a beltéri egység műanyag csapágyazása gyorsan kopik, ezáltal a klíma zajos lesz, sokkal zajosabb, mint újkorában. Mivel a kopás folyamatos, a zaj napról napra nő icipicit, ezért fel sem tűnik Önnek, éppen ezért rosszallóan néz barátjára, aki alkalmanként van Önnél, s egyszer megjegyzi, hogy „ej, de hangos a klímád”. Neki feltűnik, mint ahogy Önnek is feltűnik, amikor barátját viszontlátogatja nyáron, hogy nahát, a „te klímád milyen csendes”. Nekünk ezzel kapcsolatban olyan tapasztalataink vannak, hogy a megbízható gyártók 26 dB zaja valahogy jóval, de jóval kisebb, mint néhány más gyártó esetén a katalógus szerinti 26 dB. A 26 dB egy közepesen csendes klímának számít egyébként. Volt olyan tapasztalatunk, amikor a 3 éves berendezést karbantartás után beindítottuk, tényleg olyan zaja volt, mintha helikopter szállt volna le.

 De nem csak „zajártalom” lehet a probléma, cseréltünk már le alig 3 éves „olcsóbb” A+ fűtési szezonális hatásfokúként árult klímát ismert gyártó A+ szezonális hatásfokú klímájára, mert az első klíma valahogy sokat fogyasztott, az utóbbival meg kb. 25%-kal csökkent a villanyszámla szezonra számított, korrigált (tehát hasonló) külső hőmérséklet adatok mellett. A fűtésről még: az biztos, hogy a nagyon nagy kinti hidegben is megbízhatóan működő, a lakásban kellemes meleget, vagy akár „kánikulát” biztosító berendezések árai kivétel nélkül a magasabb árfekvésben találhatóak, olcsó klímára nem bíznánk a téli fűtést kizárólagosan.

Konklúzió

Összegezve: a minőségről a garancia árul el legtöbbet, viszont a berendezésekkel kapcsolatban a szakembereknek rengeteg többletinformációjuk van, sok klímával kapcsolatban tisztában vannak vele, hogy melyik berendezésnek mi a „gyenge pontja”, úgyhogy csak azt tudom javasolni, amit mindig. Ne a netről vásároljon, ott maximum csak tájékozódjon (bár ott is érdemes elgondolkodni egy-egy véleményen, kedvenceim: “azért adtam egy csillagot a termékre, mert csúnyán beszélt velem a marketinges a telefonon, és egy nappal később szállították, mint ígérték”. Na ebből tényleg megtudtuk, milyen a termék minősége 🙂 )Az ismerőse által egy hónapja vásárolt és ugyanezen ismerőse szerint azóta is kifogástalanul működő berendezés bár nyomós érv lehet a vásárlás mellett, de ne kizárólagosan ez legyen a döntése kulcsa. Kérjen helyszíni konzultációt, felmérést akár tőlünk, s csak utána döntsön.  Amennyiben viszont – akár ezen cikk hatására – úgy dönt, csakis a leghosszabb garanciát nyújtó gyártó berendezései közül választ, a Hitachi az Ön gyártója. Magánszemélynek 10 év teljes körű garanciát vállal a cég minden berendezésére. Egyébként tényleg brutálisan jó klímákat gyárt. Jelen cikk szerzőjének is van egy, mégpedig egy Hitachi Standard. És nem, nem kínai. Japán.

Amennyiben további információra van szüksége, vagy meg szeretné tudni, melyik klíma felelne meg Ön igényeinek, főleg ha fűtésre is használná, keressen minket elérhetőségeink valamenyikén, szívesen állunk rendelkezésére.